Afhankelijk van uw wensen en type auto heeft Van Vught Tuning verschillende manier om extra vermogen te realiseren, allemaal met hun eigen specifieke eigenschappen. De meest voorkomende aanpassing is de standaard chiptuning waarbij een leuke vermogenswinst verkregen wordt bij veel modellen auto’s.
Alle software wordt door ons zelf ontwikkeld en op verzoek op maat geschreven, specifiek voor uw auto.
Stage 1 of Standaard Chiptuning
In de hierboven getoonde video is het proces rond de standaard chiptuning te volgen zoals dit door ons uitgevoerd wordt.
De stage 1 chiptuning (of standaard chiptuning) betreft een softwarematige aanpassing van de computer die in de auto aanwezig is.
U kunt er bij ons voor kiezen om de auto te laten chiptunen met of zonder afstelling op de rollenbank. Wij beschikken zowel over een 4×4 als een 2wd testbank. Alle software, of u nu wel of niet kiest voor de vermogensbank, is door ons zelf ontwikkeld en uitvoerig getest.
Met onze stage-1 tuning krijgt u:
– Een betrouwbare en veilige vermogenstoename
– Geen maximalisering van het vermogen, maar een optimalisering
– Een vermogensmeting voor en na de tuning (naar wens eventueel zonder, tegen minderprijs)
Hoewel de naam anders doet vermoeden, is onze standaard chiptuning altijd op maat afgesteld voor uw auto. Er wordt dus niet simpelweg een standaard chip in uw auto gezet, maar deze wordt altijd op de rollenbank specifiek op uw wensen en op uw voertuig afgestemd.
Een stap verder is de chip op maat en diverse tuning-stages. Zie hiervoor het kopje ‘Performance Tuning‘.
Klaar terwijl u wacht.
In de meeste gevallen zullen wij de chiptuning van uw auto uitvoeren ’terwijl u wacht’.
In onze speciaal hiervoor ingerichte wachtruimte heeft u zicht op de werkzaamheden aan uw auto, terwijl u geniet van een kop koffie. Daarnaast hebben wij gratis wifi, zodat u naar wens zelfs door kunt werken als wij aan uw auto werken. Mocht u niet willen werken beschikt de wachtruimte tevens over een flatscreen tv met netflix. Wachten is bij Van Vught Tuning geen straf.
Wat is chiptuning
De motor word aangestuurd door een computer. Deze computer bepaald de inspuithoeveelheid, de vervroeging, turbodruk en veel andere belangrijke dingen. Met chiptuning word de software die standaard op de computer staat gewijzigd. Er is vaak nog veel verbetering mogelijk t.o.v. de originele software. Omdat een fabrikant met grote veiligheidsmarges werkt en ook op slechtere kwaliteit brandstoffen en smeermiddelen de motor goed moet werken. Door het chiptunen van een motor kan een motor meer vermogen leveren, soepeler rijden en zelfs in de meest gunstige omstandigheden zuiniger worden bij deellast.
Er wordt (indien er technische klachten zijn) met elke auto eerst een proefrit gemaakt en met diagnose apparatuur uitgelezen. Hierdoor worden storingen direct gevonden en evt verholpen voor de chiptuning. Na de tuning word er getest en uitgelezen of alles precies klopt en in orde is.
Toepassingen
Chiptuning kan om zeer uiteenlopende redenen toegepast worden. Denk hierbij aan:
– De wens naar een meer soepel lopende auto
– Specifieke wensen, bijvoorbeeld meer koppel bij een laag toerental (denk aan lesauto’s)
– Behoefte aan meer vermogen
– Fijnafstelling van bijzondere projecten waarbij geen standaardoplossing voorhanden is (plaatsing andere verstuivers, grotere turbo, zie ‘performance tuning‘)
– Startcorrectie voor warme start. Voor auto’s die met warme motor slecht aanslaan (golf3, 4 en 5 etc. )
– Uitprogrammeren van bijvoorbeeld DPF (roetfilter) en/of EGR, AdBlue.
– Uitprogrammeren of juist activeren van allerlei fabrieksopties zoals start/stop systeem en gordelverklikker